”Dagens barn kan inte skriva!”

Allt oftare möts vi av rubriker som berättar att dagens barn inte kan stava, inte läsa, inte vet när man använder stor bokstav och särskriver allt mer. Ofta får datorspel och mobilernas sms en del av skulden. Skolminister Björklund har pratat i flera år om en kvalitetshöjning av skolan, V kommer nu med ett miljardpaket för skolan, hundar används i försök att få barnen att lättare lära sig läsa, för att nämna en del av det som hänt på sistone.

Men vi har glömt eller förbisett en sak. Skolböckerna. De är under all kritik. Här är några exempel från Krusidullans skolböcker från första klass:

 

 

 

 

Det är svårt att argumentera för att barnen ska skriva rätt när skolböckerna inte har varit i närheten av ett rättstavningsprogram.

Alltså: Kan vi avsätta några kronor till en utrensning av undervisningsmaterialet? Och när vi ändå är på gång kan lärarna få en stavningsuppfräschning också. Så kanske vi slipper se lärarnas ”Jätte bra!” i barnens elevdagböcker framöver. Gårdagens barn hade också svårt att skriva.

—————————————————————————————-

DN: V satsar miljarder på skolan
DN: Lurvig läshjälp i skolan
SvD: S vill satsa 3 miljarder på skolan
AB: Björklunds skola blev bara hästskit

 

16 tankar kring ””Dagens barn kan inte skriva!”

  1. ergo sum

    Men oj!!!!! ”rimmar med samma färg”?? *suck* Men det är nog tyvärr så… Inte ens gårdagens barn kan…

    Bra inlägg!

    Kram

    Svara
  2. Ann-Mari

    Undrar om problemet är större än det var förut? Ja, skolböckernas texter visar ju att det inte är det 😉
    Ser jag på mina tjejer har de ett korrekt skriftspråk och sedan ännu ett snabbt och effektivt skriftspråk för sociala medier (vilket jag inte har, därför chattar jag inte – ingen skulle orka vänta tills jag skrivit färdigt ;-))
    Du tar upp så intressanta ämnen! Tack

    Svara
  3. Freja

    Jag var så upprörd över de veckobrev barnen fick med sig från skolan, som skrevs av deras svensklärare och som var fyllda av särskrivningar, stavfel och meningsbyggnadsfel. Hur ska de kunna lära ut när de inte själva behärskar språket?

    Svara
  4. camilla

    Sv: Jo,jag tyckte filmen var bra nu också. Men det kanske berodde lite mer på,den röda telefonkiosken, den stickade tröjan som vi alla hade,skärpet vid höften som vi alla hade. Hur dom dansade.Nostalgi på hög nivå 🙂
    Ljuva 80-tal!
    Kram!

    Svara
  5. camilla

    Sv: Jo,jag tyckte filmen var bra nu också. Men det kanske berodde lite mer på,den röda telefonkiosken, den stickade tröjan som vi alla hade,skärpet vid höften som vi alla hade. Hur dom dansade.Nostalgi på hög nivå 🙂
    Ljuva 80-tal!
    Kram!

    Svara
  6. kalebass

    Liksom barnets motorik utvecklas i leken,inte minst på ojämn mark, så är handens rörelser vid skrivandet med en penna nog så viktigt. Det är hjärnan som styr handen, och det individuella uttrycket. Nu pratas det dessutom om att elever ev. ska använda sig av läsplattor !?

    Svara
    1. Krönikören Inläggsförfattare

      Tror tyvärr inte att det är så enkelt, men en del kan man säkert skylla på slarv.

      Svara
  7. Veiken

    I arbetsbristens Sverige skulle man kanske anställa gamla tiders korrekturläsare. Inget stavningsprogram i världen kan se skillnad på vilka ord som stämmer, så länge ordet finns i programmets ordlista. Vi var på semester med barnbarnet,8 år. Han hade naturligtvis läxa med och jag höll på att svimma när jag såg hans material. Han skulle leta ord i en kvadrat med massor av bokstäver och det skulle vara frukter. Lodrätt, vågrätt och diagonalt skulle han leta. Vi vuxna hade svårt att lösa det. Hur skulle en åttaåring kunna fixa alla? Puh, det blev långt. 😉

    Svara

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.